Βασικοί κανόνες επικοινωνίας
Κλήσεις επείγοντος
Η λέξη κλειδί ότι βρισκόμαστε σε κατάσταση Κινδύνου, είναι η λέξη ΕΠΕΙΓΟΝ που εκφωνείται 3 φορές. Όταν ακουστεί η λέξη αυτή, όλοι οι σταθμοί υποχρεούνται να δίνουν προτεραιότητα στον σταθμό που βρίσκεται σε κίνδυνο και στους υπεύθυνους σταθμούς που θα αναλάβουν τα περαιτέρω, και δεν εκπέμπουν, εκτός αν τους ζητηθεί.
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΚΛΗΣΗΣ:
1ο Πατάμε το Press (PTT ή κουμπάκι εκπομπής)
2ο Περιμένουμε 1 με 2 δευτερόλεπτα. (Για τεχνικούς λόγους)
3ο Λέμε ποιόν καλούμε
4ο Λέμε ποιός ή ποιοί είμαστε.
5ο Αφήνουμε το Press (PTT)
ΑΦΟΥ ΜΑΣ ΑΠΑΝΤΗΣΟΥΝ:
1ο Λέμε που βρισκόμαστε
2ο Το είδος του προβλήματος (αν υπάρχει)
3ο Τι χρειαζόμαστε (αν χρειαζόμαστε κάτι)
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
Ένα μήνυμα καταστροφής περιέχει:
1. Το διακριτικό κλήσεως του σταθμού που καλούμε (δυο φορές) [Πχ. Παναγιώτη, Παναγιώτη]
2. Το διακριτικό του σταθμού μας [ ο Περικλής σε καλεί]
3. Την ακριβή θέση του συμβάντος [βρίσκομαι στο Νταμάρι της Πεντέλης]
4. Τη φύση του προβλήματος [αντιμετωπίζω το …. πρόβλημα]
5. Το είδος βοήθειας που απαιτείται [θα χρειαστεί όχημα με εργάτη… ]
6. Κάθε άλλη πληροφορία για αποστολή βοήθειας ή εκτίμηση της κατάστασης.
[ο τάδε δρόμος είναι κλειστός, ελάτε από την άλλη πλευρά…]
Είναι ανεπίτρεπτο, να έχουμε μια κατάσταση επείγουσα και ο άνθρωπος που μας καλεί, να μη μπορεί να μιλήσει, επειδή εμείς απασχολούμε τον ασύρματο… Ειδικά στο χώρο μας, μια προειδοποίηση, για ένα χαντάκι ή οτιδήποτε άλλο, θα φανεί χρήσιμη στους υπόλοιπους της παρέας…Το ίδιο συμβαίνει αν κάποιος καλεί σε βοήθεια και εμείς δεν τον παίρνουμε στα σοβαρά…
Επιλογή ασυρμάτου για off-road χρήση
Οι βασικοί τύποι ασυρμάτων είναι:
C.B.
PMR, LPD
VHF/UHF
Συνοψίζοντας θα λέγαμε ότι:
Επιλογή κεραίας
Λόγω της χρήσης που κάνουμε στον ασύρματο στις Off-Road εξορμήσεις δεν είναι ανάγκη να αναφερθούμε σε πολλά τεχνικά χαρακτηριστικά των κεραιών αλλά κυρίως σε “πρακτικά” θέματα.
Η κεραία είναι το σημαντικότερο μέρος του σταθμού μας αφού με μία καλή κεραία και έναν μέτριο πομποδέκτη θα έχουμε εξίσου καλά αποτελέσματα απ’ ότι θα είχαμε με έναν ακριβό πομποδέκτη με την ίδια κεραία. Αντιθέτως ακόμη και τον ακριβότερο πομποδέκτη να χρησιμοποιήσουμε, αν τον συνδέσουμε με μια κακή κεραία δε θα έχουμε καθόλου καλά αποτελέσματα.
Σίγουρα μια μεγάλη κεραία θα υπερτερεί μίας μικρότερης αφού το μήκος της είναι πιο κοντά στο ιδανικό μήκος που απαιτείται.
Έτσι μια μεγάλη κεραία θα πετύχει καλύτερη επικοινωνία σε μακρινές αποστάσεις αλλά κατά τη διάρκεια της διαδρομής θα έχει ¨κλαδέψει” αν όχι όλα, τα περισσότερα δέντρα.
Εναλλακτικά μπορεί να στηριχτεί χαμηλά στο αυτοκίνητο, πχ προφυλακτήρα, έτσι ώστε να μην εξέχει πολύ επάνω από αυτό, θυσιάζοντας πάντα μέρος της απόδοσης.
Για χρήση σε κομβόι (το πιο συνηθισμένο) ιδανικές είναι οι μικρές κεραίες αφού δεν υπάρχει ανάγκη για μακρινές επικοινωνίες. Καλό είναι να είναι εγκατεστημένες σε ψηλό σημείο του αυτοκινήτου έτσι ώστε να “περιορίσουμε” τη χαμηλότερη απόδοση τους.
Η στήριξη της κεραίας μπορεί να γίνει με πολλούς τρόπους.
Εγκατάσταση ασυρμάτου
Σίγουρα υπάρχει η λύση της πρόχειρης εγκατάστασης (πχ μόνο για την εκδρομή ή τη βόλτα) όπου τροφοδοσία παίρνουμε από τον αναπτήρα του αυτοκινήτου και σαν κεραία χρησιμοποιούμε μία με μαγνητική βάση. Αυτός ο τρόπος σύνδεσης μπορεί να έχει σαν αποτέλεσμα την ύπαρξη παρασίτων ή άλλων ανεπιθύμητων φαινομένων.
Η καλύτερη λύση είναι η μόνιμη εγκατάσταση του ασυρμάτου στο όχημα για να έχουμε καλύτερες συνθήκες εκπομπής και λήψης.
Στήριξη
Ο πομποδέκτης θα πρέπει να είναι στερεωμένος καλά και σε σημείο που θα χειρίζεται εύκολα ενώ καλό θα είναι να βρίσκεται σε κάποιο ψηλό σημείο του οχήματος για την περίπτωση εισροής νερού σε κάποιο ποτάμι. Το κάθε αυτοκίνητο έχει τα δικά του σημεία που μπορεί να στηριχθεί ο πομποδέκτης.
Τροφοδοσία
Για την τροφοδοσία του θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί χοντρό διπλό καλώδιο (κόκκινο-μαύρο) συνδεδεμένο απευθείας στην μπαταρία (και το + και το – ). Στην περίπτωση αυτή μπορούμε να πούμε ότι η μπαταρία λειτουργεί και σαν φίλτρο από πιθανά παράσιτα, οπότε όσο πιο κοντά στην μπαταρία πάρουμε ρεύμα τόσο καλύτερα θα είναι (μπορεί να υπάρχει κάποιος διανομέας από την κατασκευή του αυτοκινήτου). Απαραίτητη είναι η χρήση ασφάλειας κοντά στο σημείο σύνδεσης με την μπαταρία έτσι ώστε να “ασφαλίσουμε” τη γραμμή μας. Είναι λανθασμένη η εντύπωση ότι αφού έχει ο πομποδέκτης ασφάλεια δε χρειάζεται να βάλουμε στη γραμμή τροφοδοσίας. Η ασφάλεια του πομποδέκτη προστατεύει αποκλειστικά και μόνο τον πομποδέκτη. Καλό θα ήταν να προτιμώνται ασφαλειοθήκες μαχαιρωτές ασφάλειες και όχι γυάλινες ή κεραμικές.
Εναλλακτικά (καλό όμως θα ήταν να το αποφύγουμε) μπορούμε να συνδέσουμε μόνο το θετικό + απευθείας στην μπαταρία ενώ το αρνητικό – να το συνδέσουμε σε κάποιο σημείο του σασί του αυτοκινήτου. Αυτό πιθανόν να έχει σαν αποτέλεσμα την ύπαρξη παρασίτων αφού το σημείο που “πήραμε γη” μπορεί να μην είναι το ιδανικότερο για ηλεκτρική επαφή. Μπορεί το σασί να αποτελεί έναν αγωγό μεγάλης διατομής αλλά μεσολαβούν κολλήσεις τμημάτων μεταξύ τους που δεν μας δίνουν καλή αγωγιμότητα, επίσης με αυτή τη σύνδεση έχουμε “κοινό αγωγό” με κάποιο παρασιτογόνο εξάρτημα του αυτοκινήτου (αντλία, μοτερ υαλοκαθαριστήρων κλπ). Η ασφάλεια είναι απαραίτητη και σε αυτή την περίπτωση.
Κεραία
Η κεραία είναι το κυριότερο μέρος του σταθμού μας. Έτσι θα πρέπει να είναι καλά εγκατεστημένη και συνδεδεμένη με τον πομποδέκτη μας.
Τα connectors στις άκρες του καλωδίου θα πρέπει να είναι σωστά κολλημένα ενώ το ομοαξονικό καλώδιο να μην είναι τραυματισμένο.
Η βάση στήριξής της θα πρέπει να είναι στιβαρή έτσι ώστε να αντέχει τις κακουχίες του βουνού (κλαδιά κλπ.) ενώ θα πρέπει να υπάρχει καλή επαφή της βάσης με το σασί του αυτοκινήτου. Αυτό είναι απαραίτητο επειδή στην ουσία η κεραία που εγκαθιστούμε αποτελεί το ένα μέρος του συστήματος που εκπέμπει, ενώ το σασί του αυτοκινήτου το άλλο μισό (αντίβαρο).
Θα πρέπει να αποφεύγουμε την στήριξη της βάσης σε μη αγώγιμα μέρη του αυτοκινήτου αφού το αντίβαρο δε μεταφέρεται έτσι απλά με ένα καλώδιο που συνδέει τη βάση της κεραίας με το σασί.
Στην περίπτωση που χρησιμοποιήσουμε μαγνητική βάση απλά συμβιβαζόμαστε με μία όχι τόσο καλή απόδοση της κεραίας ενώ πιθανό είναι με την αλλαγή της θέσης του μαγνήτη να αλλάζει και ο συντονισμός.
Μια κεραία θα πρέπει να είναι συντονισμένη στην συχνότητα λειτουργίας προκειμένου να έχουμε τη μέγιστη δυνατή απόδοση. Στην περίπτωση εκπομπής με κακοσυντονισμένη κεραία το σίγουρο είναι ότι δε θα ακουστούμε ενώ το πιο πιθανόν είναι να καταστραφεί η βαθμίδα εξόδου του πομποδέκτη.
Συγγραφέας: Legend
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.